LLLeggiero Woodwind Trio

LLLeggiero Woodwind Trio

w składzie: Maksymilian Lipień (obój), Piotr Lato (klarnet) i Damian Lipień (fagot) powstało w 2018 roku w Krakowie. Muzycy są absolwentami Akademii Muzycznej im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie, a obecnie prowadzą tam klasy w swoich specjalnościach.


Muzycy znajdują się w stałym składzie Orkiestry Akademii Beethovenowskiej (Piotr Lato) oraz Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach (Maksymilian i Damian Lipieniowie), współpracują również z innymi orkiestrami, takimi jak Sinfonia Varsovia, Sinfonietta Cracovia, Polska Filharmonia Kameralna Sopot, Filharmonia Podkarpacka, Orkiestra Kameralna Miasta Tychy AUKSO.

 

Współpracowali również z takimi artystami, jak Janusz Wawrowski, Janusz Widzyk, Olga Pasiecznik, Katarzyna Budnik, Jakub Jakowicz, Frank Forst, Trio BLUette. Dokonali wielu nagrań zarówno dla Polskiego Radia, jak i wydawnictw Tacet, Accentus, Le Fox Music, DUX, Universal Music.

 

LLLeggiero Woodwind Trio wykonuje utwory kompozytorów europejskich, począwszy od epoki klasycyzmu po muzykę współczesną m.in. W.A. Mozarta, A. Tansmana, E. Schulhoffa, J. Iberta, J. Francaixa, A. Szałowskiego, W. Lutosławskiego.

 

W ostatnim czasie Trio miało zaszczyt wystąpić z serią koncertów w Polsce u boku światowej sławy skrzypaczki Kai Danczowskiej w ramach obchodów 70. urodzin artystki. W 2021 r. trio zdobyło II miejsce w prestiżowym konkursie Medici International Music Competition.

 

 

Maksymilian Lipień – obój

Jest pierwszym oboistą Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w  Katowicach. W 2008 roku ukończył z wyróżnieniem Akademię Muzyczną w Krakowie, gdzie  studiował pod kierunkiem dr hab. Arkadiusza Krupy. 

 

Jest laureatem III miejsca na III Międzynarodowym Akademickim Konkursie Oboistów i  Fagocistów w Łodzi (III Nagroda ex eqvo – I i II nagrody nie przyznano), II miejsca w  Ogólnopolskim Konkursie Instrumentów Dętych w Olsztynie, I miejsca na Makroregionalnych  Przesłuchaniach Instrumentów Dętych Drewnianych w Lublinie oraz IV miejsca na  Ogólnopolskim Konkursie Młodego Muzyka w Szczecinku.

 

Był stypendystą fundacji  „Porozumienie bez barier” Jolanty i Aleksandra Kwaśniewskich. Uzyskał również stypendium  Ministra Kultury i Sztuki. Uczestniczył w Polsko – Niemieckiej Młodej Filharmonii oraz  Międzynarodowej Akademii Bachowskiej pod dyrekcją Helmuta Rilinga. 

 

Współpracuje z wieloma orkiestrami m.in. Sinfonietta Cracovia, SinfoniaVarsovia, Orkiestrą Kameralną Miasta Tychy AUKSO, Orkiestrą Akademii Beethovenowskiej oraz Polską Filharmonią Kameralną w Sopocie. 

 

Jako solista brał udział m.in. w Festiwalu „Łańcuch XIV” im. W. Lutosławskiego czy Festiwalu Wratislavia Cantans. Jako solista występował z Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego  Radia w Katowicach, Orkiestrą Kameralną Miasta Tychy AUKSO oraz Orkiestrą Akademii  Beethovenowskiej.  

 

W latach 2004-2005 był pierwszym oboistą Narodowej Libańskiej Orkiestry Symfonicznej w  Bejrucie. Od 2013 roku jest również asystentem w klasie oboju w Akademii Muzycznej im.  Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie.

 

 

Piotr Lato – klarnet

Już jako uczeń, a potem student klarnetu uzyskał szereg nagród i wyróżnień w  ogólnopolskich oraz międzynarodowych konkursach muzycznych, m.in. w 2002 roku został  półfinalistą Międzynarodowego Konkursu Klarnetowego „Praska Wiosna” w Pradze, w 2006  roku zdobył III nagrodę w IV Międzynarodowym Konkursie Muzyki Kameralnej im. Johannesa  Brahmsa w Gdańsku, a w ostatnim czasie II nagrodę w MEDICI International Music  Competition.  

 

Jego ożywiona działalność artystyczna i naukowa została wielokrotnie doceniona  poprzez liczne stypendia oraz odznaczenia, m.in. odznakę honorową „Zasłużony dla Kultury  Polskiej” (2016), Nagrodę Województwa Małopolskiego „Ars Quaerendi” za wybitne działania  na rzecz rozwoju i promocji kultury (2019), Brązowy Krzyż Zasługi (2019), Partnerstwo dla  Muzyki 2.0 (2020), Stypendium Twórcze Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2020)  oraz odznakę „Honoris Gratia” Miasta Krakowa (2021). 

 

Wziął udział w wielu festiwalach krajowych i zagranicznych, takich jak Festiwal  Wielkanocny Ludwiga van Beethovena, Festiwal Muzyki Filmowej w Krakowie, Muzyka w  Starym Krakowie, Musica Polonica Nova, Festiwal Muzyki Kameralnej „Muzyka na Szczytach”.  Zrealizował szereg nagrań płytowych, telewizyjnych i radiowych dla wytwórni polskich i  zagranicznych, m.in. DUX, Centaur Reccord, Le Foxx Music, Universal Music. 

 

Prowadzi działalność pedagogiczną w Państwowej Szkole Muzycznej II st. im.  Władysława Żeleńskiego w Krakowie. Od 2006 roku jest zawodowo związany z Akademią  Muzyczną im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie, początkowo na stanowisku asystenta w  klasie klarnetu. W 2011 roku uzyskał stopień doktora sztuk muzycznych w zakresie  instrumentalistyki, po czym objął stanowisko adiunkta. W 2016 roku uzyskał stopień doktora  habilitowanego sztuki. Od roku 2020 jest kierownikiem Katedry Instrumentów Dętych  Drewnianych i Akordeonu w Akademii Muzycznej im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie  na stanowisku profesora AMKP. 

 

Od 2004 roku pełni funkcję pierwszego klarnecisty Orkiestry Akademii  Beethovenowskiej. Gościnnie koncertuje z wieloma orkiestrami i zespołami, jak również solo.  Jest członkiem Zarządu Stowarzyszenia Polskich Muzyków Kameralistów. Współpracuje z  Henri Selmer Paris, MARCA Reeds oraz Chedeville USA.

 

 

Damian Lipień – fagot 

Ukończył studia w klasie fagotu prof. Kazimierza Siudmaka w Akademii Muzycznej  w Krakowie. W latach 2000-2001 był stypendystą Fundacji Erasmus-Sokrates w Hochschule  für Musik und Theater w Lipsku w klasie prof. Wernera Seltmanna. Po ukończeniu studiów  został pierwszym fagocistą Filharmonii Częstochowskiej, następnie – Lebanese National  Symphony Orchestra w Bejrucie (2002-2004). W latach 2004-2005 był związany z orkiestrą Capella Cracoviensis jako fagocista-kameralista. Od 2005 do 2010 był pierwszym fagocistą 

 

Orkiestry Akademii Beethovenowskiej. Od 2008 pracuje w Narodowej Orkiestrze  Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach. Współpracuje z takimi orkiestrami, jak  Sinfonietta Cracovia, Sinfonia Varsovia, Polska Orkiestra Kameralna w Sopocie, Filharmonia  Krakowską, Filharmonią Podkarpacka w Rzeszowie. Dokonał wielu nagrań min. dla Polskiego  Radia, DUX, Tacet (Niemcy), Accentus (Niemcy). 

 

Prowadzi także działalność pedagogiczną w Państwowej Szkole Muzycznej I i II stopnia im.  Bronisława Rutkowskiego w Krakowie. Od 2008 roku jest związany z Akademią Muzyczną w  Krakowie na stanowisku asystenta w klasie fagotu. W 2016 roku uzyskał tytuł doktora sztuki  w dziedzinie sztuk muzycznych, a w 2019 r. objął stanowisko adiunkta w klasie fagotu w  Akademii Muzycznej w Krakowie. 

 

Wraz z Piotrem Lato i Maksymilianem Lipieniem od kilku lat współtworzy LLLeggiero  Woodwind Trio, z którym w 2021 r. zajął II miejsce w prestiżowym konkursie Medici  International Music Competition. Brał udział w najważniejszych festiwalach w Polsce m.in.  Festiwal Wielkanocny Ludwika van Beethovena, Sopot Classic, Festiwal Prawykonań, Kultura  Natura, Festiwal Muzyki Filmowej w Krakowie czy Muzyka w Starym Krakowie.

 

 

Polska literatura kameralna przełomu XX i XXI wieku na trio stroikowe. 

Projekt wykonawczy realizowany ze Stypendium Twórczego MKDNiS na rok 2022, którego  celem jest prezentacja oraz promocja zapomnianej polskiej muzyki współczesnej, obejmującej  literaturę kameralną na trio stroikowe twórców takich jak Andrzej Krzanowski, Andrzej  Dobrowolski, Wojciech Widłak, Benedykt Konowalski.

 

Program: 

A. Krzanowski – Trio na obój, klarnet i fagot 

I Preludium 

Intermezzo I 

II Ostinato 

Intermezzo II 

III Nokturn 

Intermezzo III 

IV Choral 

V Postludium 

 

W. Widłak – Salve Regina. Alegoria na trio stroikowe 

 

A. Dobrowolski – Trio na obój, klarnet i fagot 

Allegro vivo 

Adagio 

Vivo 

 

B. Konowalski – Mini-Rondo na trio stroikowe

 

 

Dodatkowy repertuar z zakresu muzyki polskiej: 

 

W. Żeleński – Trzygłosowe Preludia organowe w transkrypcji i opracowaniu przez zespół na  trio stroikowe 

Sz. Laks – Concertino pour trio d’anches 

A. Tansman – Suite pour trio d’anches 

 

W. Lutosławski – Trio na obój, klarnet i fagot 

Allegro moderato 

Poco adagio 

Allegro giocoso (Rondo) 

 

A. Szałowski – Trio na obój, klarnet i fagot 

Allegro 

Andante 

Gavotte 

Allegro

 

 

Koncerty są połączone z premierą najnowszej płyty zespołu nagranej w NOSPR oraz  wydaniem nut przez PWM. Więcej o płycie w dyskografii

 

 

Trio jest laureatem tegorocznej edycji Międzynarodowego Konkursu MEDICI.