FLUDA-LATO DUO

FLUDA-LATO DUO

Fluda – Lato Duo tworzą wybitni krakowscy artyści: Wioletta Fluda-Tkaczyk – pianistka oraz Piotr Lato – klarnecista. Muzycy na co dzień związani z Miastem Kraków. Swoją wspólną działalność rozpoczęli w 2019 roku. Obydwoje prowadzą bardzo bogatą działalność artystyczną z sukcesem koncertując w kraju i za granicą jako soliści oraz kameraliści. 


Połączyła ich pasja w poszukiwaniu mało znanych, wybitnych dzieł muzyki europejskiej, pisanej z przeznaczeniem na klarnet i fortepian. Poszukując inspiracji do stworzenia repertuaru Artyści siegnęli nie tylko po bardzo znane arcydzieła literatury klarnetowej, ale także po mało upowszechnione i wybitne kompozycje, których w większości nie można odszukać w programach koncertowych. Duo na pierwszym miejscu stawia promocję polskiej muzyki niesłusznie zapomnianej lub rzadko wykonywanej. Oprócz tego posiadają bardzo bogaty wachlarz repertuarowy w skład którego wchodzą utwory z każdej epoki.
 
Celem zespołu jest przede wszystkim prezentacja rodzimej kultury w jak najszerszym zakresie poprzez wykonywanie unikatowych programów koncertowych oraz propagowanie gry kameralnej. Rzadko spotykany skład duo (klarnet+fortepian) oraz fakt, iż zespół promuje głownie polską zapomnianą twórczość spotyka się z dużym zainteresowaniem u słuchaczy.
 
Duo obecnie realizuje dwa znaczące projekty: „Ocalić od zapomnienia – polskie arcydzieła muzyki klarnetowej” realizowanego w ramach Stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz „Fog &Flamenco Clarinet Project” w ramach Nagrody ArsQuarendi. 
 
Wioletta Fluda Tkaczyk i Piotr Lato byli wielokrotnie nagradzani jako soliści i kameraliści za swoją działalność artystyczną.
 
Koncerty będą połączone z premierą najnowszej płyty zespołu, która została nagrana przy wsparciu Funduszu Popierania Twórczości ZAIKS. 
 
Przykładowy program koncertu muzyki polskiej:
 
 
Mieczysław Wajnberg – Sonata na klarnet i fortepian op. 28
Grażyna Bacewicz – Kaprys polski na klarnet i fortepian
Włodzimierz Kotoński – 6 Miniatur na klarnet i fortepian (rękopis)
Witold Rudziński – Burleska na klarnet i fortepian
Józef Świder – Kaprys na klarnet i fortepian
Adam Świerzyński – Ballada na klarnet i fortepian
Zdzisław Szostak – Rondino na klarnet i fortepian
 

Piotr Lato – klarnecista
 
Już jako uczeń, a potem student klarnetu uzyskał szereg nagród i wyróżnień w ogólnopolskich oraz międzynarodowych konkursach muzycznych, m.in. w 2002 roku został półfinalistą Międzynarodowego Konkursu Klarnetowego „Praska Wiosna” w Pradze, w 2006 roku zdobył III nagrodę w IV Międzynarodowym Konkursie Muzyki Kameralnej im. Johannesa Brahmsa w Gdańsku, a w ostatnim czasie II nagrodę w MEDICI International Music Competition.

 

Jego ożywiona działalność artystyczna i naukowa została wielokrotnie doceniona poprzez liczne stypendia oraz odznaczenia, m.in. odznakę honorową „Zasłużony dla Kultury Polskiej” (2016), Nagrodę Województwa Małopolskiego „Ars Quaerendi” za wybitne działania na rzecz rozwoju i promocji kultury (2019), Brązowy Krzyż Zasługi (2019), Partnerstwo dla Muzyki 2.0 (2020), Stypendium Twórcze Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2020) oraz odznakę „Honoris Gratia” Miasta Krakowa (2021).

 

Wziął udział w wielu festiwalach krajowych i zagranicznych, takich jak Festiwal Wielkanocny Ludwiga van Beethovena, Festiwal Muzyki Filmowej w Krakowie, Muzyka w Starym Krakowie, Musica Polonica Nova, Festiwal Muzyki Kameralnej „Muzyka na Szczytach”. Zrealizował szereg nagrań płytowych, telewizyjnych i radiowych dla wytwórni polskich i zagranicznych, m.in. DUX, Centaur Reccord, Le Foxx Music, Universal Music.

 

Prowadzi działalność pedagogiczną w Państwowej Szkole Muzycznej II st. im. Władysława Żeleńskiego w Krakowie. Od 2006 roku jest zawodowo związany z Akademią Muzyczną im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie, początkowo na stanowisku asystenta w klasie klarnetu. W 2011 roku uzyskał stopień doktora sztuk muzycznych w zakresie instrumentalistyki, po czym objął stanowisko adiunkta. W 2016 roku uzyskał stopień doktora habilitowanego sztuki. Od roku 2020 jest kierownikiem Katedry Instrumentów Dętych Drewnianych i Akordeonu w Akademii Muzycznej im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie na stanowisku profesora AMKP.

 

Od 2004 roku pełni funkcję pierwszego klarnecisty Orkiestry Akademii Beethovenowskiej. Gościnnie koncertuje z wieloma orkiestrami i zespołami, jak również solo. Jest członkiem Zarządu Stowarzyszenia Polskich Muzyków Kameralistów. Współpracuje z Henri Selmer Paris, MARCA Reeds oraz Chedeville USA.

 
Wioletta Fluda-Tkaczyk – pianistka, kameralistka, korepetytor

 

Absolwentka Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie fortepianu dr. hab. Mariusza Sielskiego. Jej ogromną pasją jest szeroko pojęta kameralistyka i z nią przede wszystkim wiąże swoją przyszłość zawodową. Swoje zainteresowania kieruję głównie na współpracę z instrumentami dętymi. Szczególne miejsce w jej repertuarze zajmują również dzieła operowe oraz liryka wokalna. Z powodzeniem uczestniczy w wielu projektach operowych, kameralnych, współpracując tym samym z różnymi ośrodkami kulturalnymi oraz solistami. Pianistka zajmuje się również propagowaniem nieznanej twórczości przede wszystkim kompozytorów polskich. Artystka poświęca swoją uwagę na poszukiwanie zapomnianych dzieł, które chciałaby rozpowszechnić. Jako kameralistka Capelli Cracoviensis zajmuję się muzyką kameralną/wokalną i solową. Bardzo bogaty wachlarz repertuarowy pianistki, który stale się poszerza obejmuje utwory z każdej epoki. Prowadzi intensywną działalność koncertową występując solowo oraz kameralnie w kraju i za granicą. 

 

Wioletta Fluda-Tkaczyk z powodzeniem brała udział jako pianistka w licznych festiwalach/ sympozjach/ konferencjach/ kursach muzycznych/ warsztatach/ seminariach w kraju i za granicą, m. in.: Międzynarodowy Festiwal „Chopin w barwach jesieni”, „Zimowa Akademia Muzyki” Lusławice, Festiwal Opera Rara, Corno Brass Music Festival”, „ Festiwal Bachowski”, „Letnia Akademia Trąbki”, „Royal Opera Festival”, Festiwal – „Strefa Sztuki” – Jedlina Zdrój”, „Hornweek – International Horn Festiwal”, Międzynarodowy Przemyski Festiwal – Salezjańskie Lato”,„Międzynarodowy Festiwal i Warsztaty Muzyczne „Beats of Cochlea”– Ślimakowe Rytmy”, „Festiwal „Concerti Pasquali”, „Akademia Waltorni”- Kąśna Dolna, „Trombone IPV Festiwal” Mannheim,, Letnia Akademia Muzyczna” Kraków, „Letnia Akademia Instrumentów Dętych Blaszanych”- Opole, itp. 

 

Ponadto pianistka uzyskała liczne dyplomy za wyróżniający akompaniament podczas konkursów, festiwali i przesłuchań rangi ogólnopolskiej i międzynarodowej. 

 

Wioletta Fluda – Tkaczyk za swoją pracę artystyczna otrzymała Stypendia i Nagrody, m. in.: Stypendium Twórcze Ministra Kultury, kilkukrotnie Nagrodę Rektora Akademii Muzycznej w Krakowie „w uznaniu zasług oraz szczególnego wkładu na rzecz Uczelni” oraz Stypendium Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego za wybitne osiągnięcia. 

 

Pracę jako pianistka rozpoczęła w 2012 w Operze Wrocławskiej. W latach 2013-2019 pracowała w Operze Krakowskiej, jako korepetytor chóru. Od 2014 roku pracuje na Akademii Muzycznej w Krakowie na stanowisku akompaniatora a od lutego 2019 roku jest zatrudniona w Capelli Cracoviensis na stanowisku muzyka kameralisty. 

 

W 2015 roku pracowała jako korepetytor na Universitat der Kunste w Berlinie w klasie puzonu. Jest Członkiem Stowarzyszenia Polskich Muzyków Kameralistów.